

Nasza oferta

Terapia i diagnoza logopedyczna
Diagnoza logopedyczna
Każdemu pacjentowi oferowana jest wieloaspektowa diagnoza logopedyczna. Odpowiednio wczesne wykrycie zaburzenia przynosi satysfakcjonujące wyniki w pracy terapeutycznej. Podczas diagnozy przeprowadzany jest wywiad (z rodzicami dziecka lub dorosłym pacjentem), oceniana jest sprawność i budowa anatomiczna narządów mowy, wymowa, a także poziom rozwoju językowego. Działania te zmierzają do rozpoznania wad lub zaburzeń mowy oraz ustalenia ich przyczyny. W czasie diagnozy logopedycznej sprawdzane są:
-
sprawność narządów artykulacyjnych,
-
funkcja połykania i oddychania,
-
słuch fizyczny (badanie subiektywne) i fonematyczny,
-
kompetencje językowe, mowa opowieściowa,
-
prozodia mowy,
-
wymowa konkretnych głosek w izolacji, sylabach i wyrazach,
-
rozumienie mowy,
-
sprawność czytania i pisania (u dzieci szkolnych),
-
lateralizacja półkul mózgowych.
Terapia logopedyczna:
Logopeda na podstawie przeprowadzonej diagnozy nakreśla ogólny plan terapii logopedycznej. Terapia ta jest procesem składającym się z cyklu regularnych zajęć oraz zalecanych ćwiczeń wykonywanych w domu. Zawsze jest dostosowana do indywidualnych potrzeb i wieku pacjenta oraz wynika z przeprowadzonej diagnozy. Logopeda może także skierować dziecko do różnych specjalistów, w zależności od danych uzyskanych w wywiadzie i podczas badania logopedycznego.
Podczas zajęć logopedycznych prowadzone są:
-
ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych,
-
ćwiczenia usprawniające aparat fonacyjny i oddechowy,
-
ćwiczenia usprawniające słuch fonematyczny,
-
masaż narządów artykulacyjnych,
-
wywoływanie głosek,
-
utrwalanie wywołanych głosek,
-
automatyzacja wywołanych głosek,
-
ćwiczenia pamięci symultanicznej i sekwencyjnej, percepcji wzrokowej, myślenia i sprawności manualnych,
-
ćwiczenia wspierające naukę czytania i rozwijające funkcje lewej półkuli mózgu,
-
ćwiczenia kształtujące prawidłową mowę w sferze leksykalnej, gramatycznej i fonetycznej.
Terapia jest prowadzona w formie zabawy, w milej atmosferze, tak, by była atrakcyjna dla dziecka. W pracy logopedycznej wykorzystywane są specjalistyczne pomoce dydaktyczne, a także zabawki edukacyjne, gry planszowe i zręcznościowe, pacynki, książeczki, zabawki sensoryczne, programy multimedialne, instrumenty muzyczne itd.
Czas trwania terapii zależy od możliwości anatomicznych (w obrębie jamy ustnej) i intelektualnych pacjenta oraz od zaangażowania trzech stron: terapeuty, dziecka i rodziców. Efekty terapii pojawią się szybciej, jeśli praca logopedy będzie wspierana codzienną kilkuminutową pracą dziecka w domu.
Integracja Sensoryczna
Integracja Sensoryczna (SI) to ostatnimi czasy jedna z bardziej popularnych metod terapii neurorozwojowych. Wykorzystuje się ją w celu wspomagania rozwoju dzieci posiadających zaburzenia sensomotoryczne, które wpływają na trudności motoryczne dziecka jak i również na problemy w uczeniu się i zachowaniu. Terapia Integracji Sensorycznej sprawdza się również jako terapia uzupełniająca w przypadku rehabilitacji i innych wiodących terapii. Najczęściej wykorzystywana jest w pracy z dziećmi z Autyzmem, Zespołem Aspergera, Zespołem Downa, mózgowym porażeniem dziecięcym, trudnościami w uczeniu się, nadpobudliwością psychoruchową (ADHD), zaburzeniami rozwoju psychoruchowego.
„Terapia integracji sensorycznej jest terapią holistyczną. Obejmuje całe ciało, wszystkie zmysły i cały mózg”.
A.J.Ayres
Terapia prowadzona jest w formie zabawy dobranej indywidualnie do dziecka. Terapeuta tak dobiera formę by jak najlepiej stymulować naturalną potrzebę aktywności dziecka. Dobierane zabawy stanowią bazę do samodzielnego działania w środowisku. Terapia Integracji Sensorycznej opiera się na rozwoju poprawnego odbierania i analizowania sygnałów, które dostarczane są z otoczenia za pomocą zmysłu dotyku, wzroku, słuchu, smaku i węchu, jak również bodźców płynących z własnego ciała przez zmysły wewnętrzne – czucie głębokie i równowagę.
Zajęcia SI odbywają się na specjalnie wyposażonej sali, na której znajduje się specjalistyczny sprzęt i pomoce do stymulacji wszystkich zmysłów.


Terapia i diagnoza pedagogiczna, Zajęcia dla dyslektyków
Terapia pedagogiczna obejmuje nowoczesne i skuteczne, jak również wieloletnie i sprawdzone metody pracy z dziećmi i młodzieżą mającą specyficzne problemy edukacyjne. Terapia pedagogiczna ma na celu osiąganie sukcesu edukacyjnego. Indywidualne zajęcia mają atrakcyjną formę, wykorzystujemy na nich różnorodne techniki i pomoce terapeutyczne.
Zajęcia indywidualne
i grupowe
(max. 5 osób) nauki czytania
Na zajęciach stosowane są metody czytania, które terapeuta dobiera indywidualnie do potrzeb dziecka lub grupy.


Terapia ręki
Podczas zajęć usprawniane są funkcje percepcyjno-motoryczne, dzieci nabywają umiejętności precyzyjnych ruchów dłoni i palców, które są niezbędne do osiągnięcia umiejętności samoobsługowych oraz doskonalenia sprawności manualnych grafomotorycznych.
Terapia ręki stosowana jest bardzo często jako uzupełnienie terapii Integracji Sensorycznej (SI).
Bardzo przydatna dla dzieci o małych umiejętnościach grafomotorycznych, unikających zabaw przy stoliku, o niskich umiejętnościach samoobsługowych, z niskim poziomem graficznym pisma. Terapia ręki jest odpowiednia dla dzieci niezgrabnych ruchowo, z niewłaściwą koordynacją wzrokowo-ruchową, z zaburzoną współpracą prawej i lewek ręki, z zaburzonymi ruchami precyzyjnymi dłoni i palców.
Trening umiejętności społecznych
(rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych)
Zajęcia dla dzieci i młodzieży mającej problemy w nawiązywaniu relacji z rówieśnikami i funkcjonowaniu w różnych sytuacjach społecznych
W ramach zajęć rozwijane są obszary: samodzielności, samoświadomości, zainteresowań, motywacji, rozpoznawania uczuć własnych i innych, samoregulacji, radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania konfliktów, komunikowania i rozładowywania emocji, współdziałania w grupie, podtrzymywania relacji przyjacielskich, komunikacji, cierpliwości, empatii, przestrzegania norm i zasad, samokontroli, rozumienia zachowań innych.


Konsultacje psychologiczne
Spotkania indywidualne z psychologiem
Grupowe zajęcia z języka angielskiego
Zajęcia grupowe dla dzieci w wieku przedszkolnym
i wczesnoszkolnym (max. 5 osób)


Mediacje / POMOC PRAWNA
Mediacje rodzinne – sposób na rozwiązanie konfliktu?
Jeśli nie potraficie się porozumieć, możecie skorzystać z pomocy mediatora. Pomoże wam on nie tylko określić powód kłótni, ale również znaleźć kompromis, który będzie satysfakcjonował obie strony. Na czym polegają mediacje?
Powodów do rodzinnych sporów może być wiele. Większość z nich szybko udaje się zażegnać. Jednak nie wszystkie. Czasami konflikt narasta i zaczyna zagrażać dobrym relacjom w rodzinie. Wtedy warto poszukać mediatora.
Co to jest mediacja?
Mediacja to metoda rozwiązywania sporów, w której osoba trzecia, czyli mediator, pomaga stronom w osiągnięciu porozumienia. Zadaniem mediatora jest kierowanie rozmową tak, by każdy z uczestników spotkania mógł się swobodnie wypowiedzieć i zostać wysłuchanym. Nie narzuca swojego zdania, nie opowiada się po żadnej stronie, a jedynie pomaga ustalić sporne kwestie, a następnie zawrzeć ugodę.
Co istotne, podczas spotkań mediacyjnych strony szukają rozwiązań, a nie koncentrują się na przyczynach zachowań, które doprowadziły do konfliktu. Mediacje to nie rezygnacja z części interesów przez każdą ze stron, tylko szukanie rozwiązań, które usatysfakcjonowałyby obie strony.
W jakich sprawach najczęściej działają mediatorzy?
-
Najczęściej zajmują się sprawami związanymi z:
-
opieką nad dziećmi,
-
podziałem majątku,
-
konfliktami małżeńskimi,
-
konfliktami międzypokoleniowymi,
-
metodami wychowawczymi stosowanymi wobec dzieci,
-
sposobami zarządzania domowym budżetem.
-
mediacje rówieśnicze korzyści jest wiele a do najważniejszych należą:
-
rozwijanie kompetencji społecznych i osobistych uczniów i postaw prospołecznych,
-
uczenie brania odpowiedzialności za własne czyny,
-
uczenie postrzegania konfliktu jako sytuacji wymagającej wspólnego poszukiwania rozwiązania a nie rozstrzygania,
-
rozwijanie umiejętności akceptowania różnic miedzy ludźmi, różnych punktów widzenia, wyrażania swoich potrzeb i radzenia sobie z emocjami,
-
możliwość zadośćuczynienia, przeproszenia i wybaczenia za wyrządzone krzywdy,
-
poprawa pozycji w grupie ucznia, który funkcjonował w roli ofiary – pozbycie się lęku przed sprawcą,
-
lepsza diagnoza relacji w grupie,
-
zapobieganie eskalacji konfliktów,
-
zwiększanie poczucia bezpieczeństwa wśród uczniów,
-
przygotowanie do odpowiedzialnego pełnienia ról społecznych.
Jak w praktyce wyglądają mediacje?
Są dwa sposoby prowadzenia mediacji. Pierwszy sposób składa się z dwóch etapów – spotkań indywidualnych z mediatorem w celu ustalenia, co jest przedmiotem sporu, oraz spotkania wspólnego w celu wypracowania kompromisu. Natomiast drugi sposób przewiduje tylko spotkania wspólne.
Mediator zaprasza obie strony do rozmowy, czuwa nad jej przebiegiem, stawia granice, dba o to, by każdy miał szansę przedstawić swój punkt widzenia. Jeśli dojdzie do ugody – obie strony dojdą do porozumienia, mediator pomaga spisać ustalenia, a obie strony podpisują się na stworzonym dokumencie.
Kto powinien korzystać z mediacji?
Każdy, kto jest w sporze, na przykład ze współmałżonkiem, dzieckiem, rodzicem lub inną osobą, a podejmowane próby rozmów nie prowadzą do satysfakcjonującego rozwiązania konfliktu.
FIZJOTERAPIA DZIECI
I MŁODZIEŻY
Odpowiednie i indywidualne podejście do pacjenta zawsze u nas stawiane jest na pierwszym miejscu. Poprzez odpowiednią diagnozę staramy się pomóc w zaburzeniach rozwoju motorycznego, asymetriach, wadach postawy, nieprawidłowościach w odpowiednim napięciu mięśniowym.


EDUCATIO
Centrum Wspierania Rozwoju Dziecka
ul. Podmiejska 11ZD
06-500 Mława
Tel. 510 844 019
Mail: centrum-educatio@wp.pl

